2015. február 10., kedd

Dürnstein - a Wachau egyik gyöngyszeme

Egy kellemes tavaszi napra ismét beszerveztünk magunknak egy csajos túrát. A cél Ausztria szépsége, Dürnstein: a világörökség részét képező völgyszoros, a Wachau egyik kisvárosa.

A szokásos nagy busz helyett két kilenc fős kisbusz fogadott minket a találkozó helyen. Kiderült, nem jött össze elég jelentkező, de a szervezők szerencsére nem mondták le a túrát, hanem bevállalták a kisbuszok vezetését. Így egy igazán exkluzív kiscsoportos élményben lehetett részünk.

Anyu és Dorka már ismerősként üdvözölték Csongit és Ákost, mivel ők vezették a Thayatal Nemzeti Parkban tett egynapos kirándulást. A mi sofőrünk Csongi volt, akitől egész úton érdekesebbnél érdekesebb történeteket hallhattunk a korábbi túrákról. Mikor megérkeztünk a Dürnstein melletti parkolóba, megismerkedtünk a többiekkel, megcsodáltuk a Duna szelíd medrét, majd izgatottan elindultunk az első célunk, a Vogelberg felé.

Hamar magunk mögött hagytuk a házakat, és kellemes erdei ösvényen haladtunk előre. Itt már nyoma sem volt a Duna-parti erős szélnek, élveztük a fák között átszűrődő napsütést. Rövid idő múlva az ösvény már emelkedni kezdett, folyamatosan kanyarogtunk felfelé. Szinte csak akkor vettük észre, milyen sokat haladtunk felfelé, amikor egyszer csak kibukkantunk a fák közül és megláttuk a lábunk alatt kanyargó Dunát.

Ezt a látképet sikerült még fokozni, mikor felértünk a Vogelbergre. Alig tudtam betelni a látvánnyal. Láttam magam előtt a tájat az egyes évszakokban és folyton az járt a fejemben, hogy ide vissza kell jönnünk Andrissal, neki is mennyire tetszene. Hozhatnánk a bringákat is, mert a Duna mentén futó utakon egy álom lehet végigbiciklizni! Végül sikerült elszakadnom a látványtól és betoltam egy szendvicset, meg pár zöldségdarabot a készletből.

Mikor megálltunk egy-egy rövid pihenőre, Ákos és Csongi a környék történelméről mesélt nekünk. A közelben található például Willendorf, ahol a XX. század elején megtalálták a kb. 25 ezer éves Vénusz szobrocskát. Sőt, a Wachau vidéke szolgált helyszínül a Niebelung-éneknek is. Gyerekkoromban nagyon szerettem a sárkányvér-fürdőtől sebezhetetlenné vált Sigfrid történetét, így ez az infó igazán telitalálat volt nálam.

A Fesslhüttében hidratáltunk jóféle helyi sörrel, majd felkapaszkodtunk a Starhembergwarte nevű kilátóba, hogy visszatekinthessünk a távolban kanyargó ösvényünkre. Következő célpontunk a dürnsteini várrom volt, melyet hangulatos erdei ösvényen és különlegesen szép panorámájú sziklamászó helyeken keresztül közelítettünk meg.

A romok között sétálva megtudtuk, hogy itt tartották fogva egy ideig Oroszlánszívű Richárdot is. Hűséges trubadúrjának hála kiderült a király holléte, a kifizetett váltságdíjból Babenberg Lipót megépíttette a Bécset körülvevő városfalat, mely az évszázadok során számos seregtől – köztük a töröktől is – sikerrel védte meg a várost. Babenberg Lipóthoz még egy legenda fűződik. Állítólag szentföldi sérülése inspirálta az osztrák zászlót. Az akkoni csatában olyan súlyosan megsebesült, hogy a sebeiből folyó vértől fehér köpenye teljesen átázott, egyedül az öve helyén maradt fehér.

Dürnstein látképe a Dunáról - egy évvel későbbi
melki kirándulásunkkor fényképezve

A városba visszatérve egy kis szabadidő is belefért a programba. Bejártuk a szűk kis utcákat, bekukkantottunk kézműves boltokba. A parkolóban túravezetőink felvetették, hogy mivel a kis létszám miatt sokkal hamarabb végeztünk a túrával, mi lenne, ha hazafelé bemennénk Tatára. Senkit sem kellett győzködni, kellemeset sétáltunk az Öreg-tó partján, mielőtt visszatértünk Pestre.
Dürnstein egy igazi gyöngyszem volt, kék barokk temploma vonzotta a tekintetet, az ösvények és romok megannyi legendát és történetet őriznek. És ez csupán egy kis része a Wachaunak, ami további csodákat rejthet.